Aloita uusi aihe

Goedkope Lora(WAN) ontvanger

Onlangs heb ik mijn eigen bijen-monitor gemaakt die gebruikt maakt van Beep.

Tijdens mijn programmeeravontuur heb ik mijn eigen LoRa ontvanger gemaakt en ik denk dat meer mensen daarin interesse in kunnen hebben:

Voor TTN ben je gelimiteerd aan 30 sec. per dag aan airtime. Door je eigen single channel LoRa ontvanger te installeren, kan je deze limitatie omzeilen en heb je 864 sec airtime per dag. Ik heb het zelf gemaakt met een Raspberry Pi, NodeMCU en een RFM95 LoRa Chip. Deze LoRa chip kost maar 8 euro en daarom is deze oplossing veel goedkoper dan een officiële gateway.


Het blijkt namelijk dat LoRaWAN een programmeerlaag is op het Lora Netwerk. Daarom kan je LoRaWAN berichten ontvangen met een willekeurige Lora chip. Je bent wel gelimiteerd aan 1 kanaal en 1 spreading factor. De decodering van deze programmeerlaag laat ik over aan een Raspberry Pi, maar een ESP32 zou dit ook kunnen.


Voor mijn doeleinden is ABP met unconfirmed-up-berichten meer dan genoeg. Daarom heb ik alleen deze laag van Lora geïmplementeerd. Het zal niet 1-2-3 werken met de Beep Base omdat deze OTAA authenticatie vereist, maar ik wil graag meedenken om het werkend te krijgen in de firmware.


Mijn code is te vinden op:

https://github.com/wasalm/beehive-monitor/tree/master/v3/Receiver


Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin